søndag den 29. april 2007

#7 Sjov med Flickr


powered by ODEO

Lyt til ovenstående podcast

Det, at dele billeder på nettet har eksisteret siden 90'erne, men det er først efter at Flickr kom frem, at det er blevet den succes det er i dag. I løbet af det sidste år er Flickr blevet det hurtigst voksende billeddelingssite på nettet og det er et af de første sites, der brugte emneord "tags" for at skabe sammenhæng mellem billederne og brugerne af sitet.

I denne øvelse skal du lege med Flickr og finde ud af hvad sitet tilbyder. Start med at oprette dig på Flickr. Flickr er en del af Yahoo, så hvis du allerede har en Yahoo konto, bruger du bare den. Find ud af hvordan tags fungerer, hvad groups er og kig på alle de forskellige måder andre mennersker og andre biblioteker bruger Flickr på.

Lege ressourcer


Fri leg

Nu har du lært Flickr at kende. For at afslutten legen, kan du vælge en af følgende øvelser, som du derefter blogger om. Du må også gerne vælge en hel tredje ting, som du synes er mere spændende, blot du husker at blogge.

a.
Kig dig omkring på Flickr og leg med alle mulighederne for at søge på billeder. Find et billede, du synes, er noget specielt og lav dit blogindlæg om det. Husk enten at lave et link til billedet eller du kan bruge Flickr's blogging tool for at tilføje billedet til din blog. En anden mulighed for at få billeder i din blog, er at bruge Blogger's photo upload tool.

--- eller ---

b.
Hvis du gerne vil have en udfordring ... Tag nogle billeder på dit bibliotek, upload dem til Flickr, tag mindst et af dem med "23 ting" og maker det som public. Lav et blogindlæg om dit foto og oplevelse. Husk at få fotoet sat ind i bloggen. Når du har en Flickr konto, har du 2 muligheder for at gøre dette: brug Flickr's blogging tool eller Blogger's photo upload tool.

Så gå bare igang, udforsk siden og hav en sjov oplevelse med Flickr. Hvis du er interesseret i andre fotosamlinger, så kig f.eks. på http://www.sxc.hu/. Eller læs Jamies artikel om Flickr på "jamie's blog for the library".

Ingen kommentarer: